15 Kasım 2007 Perşembe

FİDAN SEÇERKEN...

Topraktan sonra gelen en önemli faktör ve bizim bundan sonraki hayatımızda hem gerçek hem de mecazi anlamda sırtımızı dayayacağımız ağaçları seçmek çok önemli. Fidan seçimi yaparken de ne kadar çok kişiyle konuşup ne kadar çok danışırsak o kadar iyi. Bu kişiler gerçek çiftçiden üniversite profesörlerine kadar geniş bir yelpazede olmalıdır. Unutmamak lazım ki bazen geleceğimiz sadece bir kelime ile şekillenebilir. Hiç ummadığımız kişilerin bile ufak bir hikayesi bizi bir anda başka yerlere savurabilir. Bu yüzden de bizde güven duygusu uyandıran kişilerin sözlerine daha fazla itibar etmeliyiz.

Fidan seçiminde de ilk karar vermemiz gereken en önemli faktör, “ürünü dikmekteki amacımızdır”. Amacımıza bizi en kısa zamanda ulaştırabilecek olan en risksiz fidan bizler için ideal fidandır. Devletimizin sertifikalı fidanlara oldukça iyi sayılabilecek hibe destekleri de mevcuttur. Bundan yararlanmak için tarım il müdürlüklerinden gerekli bilgiler sağlanabilir. Hibenin yanısıra fidanın adına doğru olması ve hastalık olasılığının daha düşük olması nedeniyle sertifikalı olanların tercih edilmesi gerekmektedir. Böylece devlet de güvenilir bir veri tabanına sahip olabilecek, yapacağı istatistikler ile sektörü daha doğru bir şekilde yönlendirebilecektir. Ancak bu konuda da maalesef sahte sertifikalı fidanlar ile de karşılaştım. Sertifika veren bazı firmalar da sertifikasyonun getirdiği haklı artı maliyetlerinin yanısıra alıcının hibe alabilecek olması nedeniyle ilave kar marjları koymaktan da çekinmiyorlar. Hibe desteği, haklı olarak virüsten ari fidanlara daha yüksek veriliyor ama ben hiç böyle bir fidana rastlamadım.

Elimde yaklaşık 80 civarında zeytin 10 kadar da kiraz fidancısının irtibat bilgileri var. Hepsiyle konuştum, değeceğini düşündüğüm kişilerle de yüzyüze görüşmeye çalıştım. Sadece bunlarla da yetinmeyip sektördeki kamu ve özel kuruluş çalışanları ile danışman firmalar ve akademik kişilerden de fikir aldım. Sonuçta hedef ve amaçlarıma yönelik olarak toprak, arazi ve iklim şartlarıma uygun, bütçem doğrultusunda sağlıklı fidanları güvendiğim firmalardan satın aldım.

Fidan alırken dikkat edilmesi gereken bir baska konu da fidancıların bahcenize olan mesafesi ve satıcı sayısıdır. Ben 3 farklı yerden ve en uzağı 450km mesafeden getirdim dolayısıyla nakliye ve gerekli ayarlamaların yapılması konularında cok fazla zaman ve para harcamak zorunda kaldım. Bu nedenle mumkunse en kısa mesafeden ve az sayıda ureticiden satın almakta fayda var. Verceğimiz fidan sayısını hesaplarken de %5-10 civarinda fazla alıp yedekte tutarsak tutmayan fidanları zaman kaybetmeden tamamlamış oluruz.

Satın alırken de öncesinde bir kontrat imzalamakta fayda var. Unutmayalım ki laf havada uçar ve kaybolabilir. Karşımızdaki ne kadar dürüst olursa olsun herzaman yanlış anlaşılmalar olabileceğini unutmamalıyız. Bir kontratta bulunması gereken asgari konular fiyat ve odeme sekilleri, teslim yeri ve zamani ile ambalaj/ etiketleme şekilleri, sertifika ve fatura hazırlanması, fidan çesitleri ve adetleri, teknik destek ve garanti şartlarıdır.

Herkese bol yağmurlu, bol güneşli ve hastalıksız bir sezon dilerim.

Sevgiler, saygılar
Kubilay ESER

Hiç yorum yok: